Nätskydd

Du som är kund hos Telenor ska känna dig trygg. Därför ingår Nätskydd i alla våra mobil- och bredbandsabonnemang. Det är ett filter som blockerar skadliga webbsidor.

Nätskydd är ett filter som blockerar webbsidor som kan innehålla bedrägeriförsök, virus eller annan skadlig programvara. Det kan handla om så kallad malware (fil eller kod avsedd att sabotera), bedrägerisidor, falska tävlingar, sms-länkar och fakturor. Avsikten är att komma åt dina kort- och id-uppgifter. Du skickas i stället vidare till en varningssida.

Nätskydd ingår i alla våra mobilabonnemang och bredband*. Nätskydd skyddar dig från skadliga sidor när du surfar via mobilnätet och wifi. Vi rekommenderar att du har Nätskydd påslaget hela tiden. Om du ändå skulle vilja slå av det tillfälligt gör du det i Mitt Telenor här på webben eller i appen.

*Gäller alla bredband i Telenors egna nät (bredband via fiber & 5G) och i vissa öppna nät.

Vanliga frågor om Nätskydd

  • I försäkringen ingår:  

    • 5 timmar kostnadsfri juridisk rådgivning per år 
    • Ersättning för psykologhjälp upp till 5 000 kr 
    • Ersättning för förlorad arbetsinkomst upp till 5 000 kr 
    • Ersättning för rättegångskostnader vid rättstvister upp till 200 000 kr
  • Vårt säkerhetspaket ingår i alla nya och befintliga mobilabonnemang oavsett när de tecknats, med undantag för försäkringen som ger hjälp vid nätkränkning. Försäkringen ingår i alla mobilabonnemang tecknade efter 2022-05-18. Om du tecknade ditt mobilabonnemang innan det så kan du enkelt byta till något av våra uppdaterade abonnemang för att få hjälp vid nätkränkning inkluderat. Försäkringen gäller den som har abonnemanget och om ni är flera som delar på Telenor Familj så gäller den er alla.

    Här kan du läsa fullständiga villkor för försäkringen vid nätkränkning.

  • Nätskydd fungerar om du är ansluten till wifi via Telenors egna nätverk, och i vissa öppna nätverk. Är du osäker på vilket typ av nät du har i din bredbandstjänst kan du kontakta vår kundtjänst på 0200 - 114 115.

  • Aktivera på mobilen 

    Spärren är aktiverad i alla våra mobilabonnemang från start. Har du stängt av den slår du på den igen i Mitt Telenor här på webben. Klicka dig vidare till Abonnemang och sedan till Inställningar och betaltjänster. Eller gå in i appen och välj Abonnemang och sedan Inställningar.  

    Spärren av skadliga sidor ingår även i våra bredbandsabonnemang. Se hur du aktiverar den här.

  • Nej, Nätskydd fungerar bara när du surfar via mobilnätet. Vill du ha bra skydd på dina andra enheter rekommenderar vi att du skaffar Surfa säkert, läs mer om det här.

  • Vi rekommenderar att du alltid har spärren påslagen, för din egen säkerhet. Väljer du ändå att stänga av den kan du göra det i Mitt Telenor här på webben under Abonnemang och Inställningar och betaltjänster eller i appen under Abonnemang och Inställningar.

    Spärren av skadliga sidor ingår även i våra bredbandsabonnemang. Se hur du stänger av den här. 

     

  • Det snabbaste sättet är att stänga av spärren och sedan besöka sidan igen. Du stänger av i Mitt Telenor här på webben under Abonnemang och Inställningar och betaltjänster eller i appen under Abonnemang och Inställningar. Kom ihåg att sätta på spärren igen efteråt.

  • Spärren fungerar med Telenors mobilnät och fiberbredband. Utöver det fungerar den också i följande öppna nät: Bollnäs Energi, Open Universe, Halmstads Stadsnät, Global Connect, iTUX, Karlskoga Stadsnät, Kungälv Energi, Kurbit, Landskrona Energi, MKB Net, MittNät, Open Infra, Trollhättan Energi, Servanet, SSAB, Utsikt Bredband, Varberg Energi och Wexnet.D. 

  • Ja, om du använder dig av Telenors bredbandstjänster där tjänsten Nätskydd alltid ingår. Läs mer om tjänsten här.

    Vill du ha ett utökat skydd rekommenderar vi att du skaffar Surfa säkert. Läs mer om det här.